تیزهوش نمونه

این وبلاگ بهترین ها را برای بهترین ها دارد

تیزهوش نمونه

این وبلاگ بهترین ها را برای بهترین ها دارد

زکات علم نشر آن است.
منتظر انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

زمین هم چاق میشود

شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۰۷:۵۶ ب.ظ

زمین به دلیل گرم شدن جهانی در حال افزایش قطر در قسمت میانی خود است. به گفته محققان، ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب و منطقه گرینلند به میزان دریاها و اقیانوس‌ها افزوده و این آب اضافی به سمت ناحیه استوایی کشیده شده که به بزرگتر شدن قطر عریضترین بخش زمین منجر می‌شود.

زمین در پی عصر یخی که ۲۰ هزار سال پیش به پایان رسیده، باریکتر شده بود.

طی این دوره زمین شناسی با کاهش طولانی مدت دمای سطح زمین و جو، وزن یخ‌ها به قدری بالا رفته بود که باعث بدشکل شدن پوسته و جبه زمین شده و به تحدب میانی زمین منجر شده بود.

زمین کاملا کروی نبوده و در قسمت قطب‌ها، پوسته چندین کیلومتری از ناحیه استوا به هسته نزدیکتر است.

دانشمندان معتقد بودند که با بازگشت به قبل از دوره عصر یخی، زمین به حالت تقریبا کروی برخواهد گشت.

به نوشته مجله نشنال جئوگرافیک، طبق محاسبات، تحدب ناحیه استوایی سالانه به میزان کمتر از یک میلیمتر در حال کوچکتر شدن بوده اما، اطلاعات و اندازه گیری های جدید ماهواره بازیابی گرانش و آزمایش آب و هوا نشان داده که این تاثیر در جهت معکوس است.

ظاهرا، سرعت ذوب شدن یخ‌ها در قطب‌های شمال و جنوب که برابر با ۲۳۸ میلیارد تن در هر سال است به مقابله با تاثیر قبلی پرداخته است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۹
رضا عابدین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی